zwolse startup adpiler

Veel startup ondernemers willen de wereld veroveren met hun product. Maar hoe doe je dat? En welke uitdagingen kom je dan tegen? Het leek mij de hoogste tijd voor een interview met Launchlab member Jorrit Baerends, die met zijn Zwolse startup Adpiler steeds meer internationale klanten bedient.

#1 Wat is Adpiler?

Adpiler is wereldwijd het eerste platform dat niet alleen banners aan de klant laat zien, maar ook om hun feedback vraagt en dat kan managen. Banner-designers en creatieve bureaus gebruiken Adpiler om display advertenties op een professionele manier te presenteren aan hun klanten. Ze presenteren de banners binnen de context van een echte website, zoals nu.nl of nytimes.com. Binnen deze context kunnen klanten direct feedback geven. Dat voorkomt veel email verkeer tussen designers en klanten – wat veel tijdwinst oplevert. Klanten van Adpiler besparen gemiddeld 3 uur per banner set.

#2 Waarom ben je begonnen met Adpiler?

Via Adcrowd, een self-service retargeting platform dat ik jaren geleden ben gestart, kom ik veel in contact met online marketing bureaus. Daar zag ik hoeveel tijd het kost om als designer van klanten akkoord te krijgen op een set online advertenties. Zowel designers als accountmanagers waren veel tijd kwijt aan het verzamelen van feedback van klanten. Ik was verbaasd dat er geen tool was om dit proces te verbeteren. Daarom ontwikkelde ik Adpiler, om eenvoudig banner previews te maken en feedback te verwerken. Zo helpt Adpiler het design proces te stroomlijnen en verkorten.

#3 Wat waren jouw grootste uitdagingen?

Grootste uitdaging in de ontwikkeling was om het platform geschikt te maken voor alle mogelijk banners. Klanten werken met verschillende ad networks, zoals Doubleclick of Sizmek. Elk netwerk heeft zijn eigen specificaties voor banners. Uitdaging was om Adpiler geschikt te maken voor al deze banners, ongeacht het netwerk waarvoor ze gemaakt zijn. Gelukkig is dat gelukt.

Grootste uitdaging in marketing en sales is om het onder de aandacht te brengen bij de juiste doelgroep. De huidige klanten die ons weten te vinden zijn erg tevreden. Uitdaging is om onze doelgroep van banner-designers en creative directors te bereiken. Na testen van verschillende marketing-kanalen, kiezen we nu voor Google Adwords, Facebook Ads en Content marketing.

#4 Welke tips heb je voor Startup ondernemers die internationaal willen groeien?

Mijn advies zou allereerst zijn: richt je vanaf de start op de internationale markt. Bij schaalbare startups is het zonde om je te beperken tot alleen Nederland. Kijk daarnaast goed uit welke landen je klanten komen. Waar is de grootste betaalbereidheid voor je product? Bij Adpiler richten we onze marketing-activiteiten op Westerse landen (Oceanië, Noord-Amerika en West-Europa) omdat we zien dat potentiële klanten daar eerder geneigd zijn budget vrij te maken voor ons platform.